СТАНДАРТ ОРИГІНАЛЬНОСТІ В АВТОРСЬКОМУ ПРАВІ ЄС ТА УКРАЇНИ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.17721/1728-2195/2024/1.127-6Ключові слова:
оригінальність, критерій оригінальності, авторське законодавство України, авторське право ЄС, гармонізаціяАнотація
Вступ. Виконано порівняльне дослідження критерію оригінальності авторського твору за авторським законодавством ЄС та України в контексті гармонізації українського законодавства з правом ЄС у цій сфері.
Актуальність дослідження зумовлено активним процесом гармонізації авторського законодавства України з авторським правом ЄС, унаслідок чого заслуговує на особливу увагу закріплення у чинному авторському законодавстві України визначення критерію оригінальності твору та його відповідність до положень авторського права ЄС.
Метою статті є комплексне порівняльне дослідження критерію оригінальності твору за авторським законодавством України та правом ЄС у цій сфері.
Методи. Під час роботи над дослідженням було використано низку загальнонаукових і спеціальних методів дослідження. Зокрема, з використанням методу діалектики було визначено поняття оригінальності твору. На основі методів аналізу та синтезу було проаналізовано підходи до розуміння поняття "оригінальність твору" за українським авторським законодавством і правом ЄС у цій сфері. З використанням методу порівняння було порівняно підходи до розуміння поняття "оригінальність твору" в авторському законодавстві України та праві ЄС. На основі методу узагальнення було сформульовано висновки та пропозиції за проведеним дослідженням.
Результати. За результатами дослідження було встановлено концептуальну наближеність положень чинного авторського законодавства України та права ЄС стосовно визначення критерію оригінальності, а також зазначено специфіку кожного з означених підходів. Крім цього, було проаналізовано національну судову практику та практику Суду ЄС стосовно визначення критерію оригінальності твору й надання захисту авторським правом останньому.
Висновки. Отже, не можна говорити про повну тотожність у розумінні стандарту оригінальності твору в авторському законодавстві України та праві ЄС, адже є певні нюанси, які вказують на своєрідність кожного з підходів. Однак загалом законодавче закріплення критерію оригінальності твору в авторському законодавстві України є помітним кроком на шляху до гармонізації українського законодавства у сфері авторського права і суміжних прав із правом ЄС у цій сфері. Отже, спільна концептуальна основа у підходах України та ЄС до його розуміння, безумовно, простежується.
Посилання
Council Directive 91/250/EEC of 14 May 1991 on the legal protection of computer programs. (1991). OJ L, 122, 42–46.
Directive 2006/116/EC of the European Parliament and of the Council of 12 December 2006 on the term of protection of copyright and certain related rights. (2006). OJ L, 372, 12–18.
Directive 2009/24/EC of the European Parliament and of the Council of 23 April 2009 on the legal protection of computer programs. (2009). OJ L, 111, 16–22.
Directive of the European Parliament and of the Counsil. (1996). About legal protection of databases. No 96/9/EN dated 11.03.1996 [in Ukrainian]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_241#Text
Directive of the European Parliament and of the Counsil. (2019). On copyright and related rights in the Single Digital Market and on amendments to Directives 96/9/EC and 2001/29/EC. No 2019/790 dated 17 of April 2019 [in Ukrainian]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_022-19#Text.
Ilchenko, I. P. (2022). The originality of the work as a constituent element of the object of copyright. Multidisciplinary academic research, innovation and results, 13, 282–285 [in Ukrainian]. Inguanez, D. (2020). A Refined Approach to Originality in EU Copyright Law in Light of the ECJ's Recent Copyright/Design Cumulation Case Law. IIC-International Review of Intellectual Property and Competition Law, 51(7), 797–822.
Kleimenova, S. M. (2023). Correlation between the concepts of "originality" and "creativity" as features of copyright law objects. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu. Pravoznavstvo, 25(2), 7–9 [in Ukrainian].
Maidanyk, L. (2018). The concept of originality of a work in copyright law: the experience of the EU, Ukraine and other foreign countries. Pidpryiemnytstvo, hospodarstvo i pravo, 10, 32–36 [in Ukrainian].
Margoni, T. (2016) The harmonisation of EU copyright law: The originality standard Global Governance of Intellectual Property in the 21st Century. Springer International Publishin: Switzerland, 85–105.
Riabchenko, Yu. (2023). Originality of the work: legislative innovations and prospects for their implementation. Teoriia i praktyka intelektualnoi vlasnosti, 1–2, 25–33 [in Ukrainian].
Rosati, E. (2018). Why originality in copyright is not and should not be a meaningless requirement. Journal of Intellectual Property Law & Practice, 13(8), 597–598.
SI and Brompton Bicycle Ltd v Chedech / Get 2 Get. (2020). Judgment of the Court (Fifth Chamber) C-833/18 of 11 June 2020. https://curia.europa.eu/ juris/liste.jsf?num=C-833/18.
The Supreme Economic Court of Ukraine. (2014). Resolution dated August 19, 2014 in case No 918/5/14 [in Ukrainian]. https://protocol.ua/ua/ postanova_vgsu_vid_19_08_2014_roku_u_spravi_918_5_14/.
Verkhovna Rada of Ukraine. (2022). On copyright and related rights. Law of Ukraine dated01.12.2022No 2811-IX [in Ukrainian]. https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2811-20?find=1&text=%D0%BE%D1%80%D0%B8%D0%B3% D1%96%D0%BD%D0%B0%D0%BB#w1_1
Додаткові файли
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Ольга КУЛІНІЧ, Дмитро КОНДИК
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).